Hoe gaan we om met bevoorrechte posities?

NOW TALKS #4: Privileges / XL

Door:
Maas jongerenpanel i.s.m. SPACE010 & Music Matters

Leeftijd:
XL

Genre:
Talkshow

Maaspodium
Rotterdam

Op 29 september praten we - voorafgaand aan de voorstelling De Onaantastbaren van Firma Mes - over privileges. Hoe ga je om met een bevoorrechte positie? Tot hoever reikt jouw macht? En waarom zijn veel machtsstructuren gewelddadig?

De jongeren van het Maaspanel schijnen hun licht op de thema's privilegesmacht en geweld. Door middel van persoonlijke verhalen maken zij deze grote onderwerpen tastbaar en herkenbaar. Veronique Aicha (nationaal coördinator, RESCALED) en Leroy (De Ritmische Dichter, ervaringsdeskundige jeugdgevangenis) gaan met de jongeren en het publiek in gesprek: zijn wij allemaal machteloos of kun je dit beïnvloeden? Daarbij zijn er optredens door rapper/ singer-songwriter QAQ (talent Music Matters). Samen doorgronden wij de wortels van de huidige machtsstructuren.

NOW TALKS is gratis bij te wonen in het Maaspodium of gratis te volgen via livestream (zichtbaar vanaf de dag zelf) of op het Instagram-, Vimeo- of Facebookkanaal van het Maaspodium. Je hoeft geen (vrij)kaarten te reserveren. Kom op tijd voor een goed plekje in de foyer! 

PROGRAMMA
18:00 - inloop
19:15 - NOW TALKS (foyer)
20:15 - De Onaantastbaren (blauwe zaal)
21:15 - nagesprek
21:30 - borrel

  • programma

  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma
  • programma

Over NOW TALKS

Klimaatverandering, gender identity, sexuele intimidatie, racisme, groepsdruk, cultural appropriation, mentale gezondheid; tijdens de interactieve talkshow NOW TALKS wordt er gepraat over onderwerpen van NU: wat zijn de issues waar we het écht over moeten hebben? Wat maken we mee?

Ons enthousiaste Maas jongerenpanel en de jongeren van SPACE010 bedenken en presenteren deze vierde editie van NOW TALKS en dagen het publiek uit om vanuit een ander perspectief te kijken. Dit doen we in de vorm van een dialoog, maar soms ook met dans, theater, spoken word, muziek en kunst. Een safe space, waar gevoelige onderwerpen kunnen worden besproken en gevoelige mensen de kans krijgen om zich uit te drukken.

Veronique Aicha

Veronique heeft sociale psychologie gestudeerd. Naast haar studie is ze een aantal jaar vrijwilliger geweest bij Exodus, een forensische zorgorganisatie met kleinschalige voorzieningen waar mensen tijdens het laatste jaar van - of na - de gevangenis kunnen wonen. Later heeft ze filosofielessen gegeven in gevangenissen en sindsdien houdt ze zich in haar werk voortdurend bezig met de vraag hoe de samenleving zich moreel gezien kan ontwikkelen. Eerder werkte ze voor mensenrechtenorganisatie Nederlands Helsinki Comité op de Balkan en tegenwoordig is ze senior manager Social Impact van RESCALED Europa en nationaal coördinator van de Nederlandse afdeling.

Achtergrond - De grootouders van mijn moeders kant komen uit Zeeland, Yerseke en mijn vader komt uit Algerije. Hij is geboren tijdens de onafhankelijkheidsstrijd van Algerije tegen Frankrijk en mijn moeder was het zevende meisje van ouders die niets liever wilden dan een jongetje. Toen mijn vader in de gevangenis terechtkwam en mijn moeder het slachtoffer was, wist ik dat achter de ogenschijnlijk simpele woorden ‘dader’ en ‘slachtoffer’ een hele context verborgen ligt, die ten onrechte geen plek krijgt in de rechtbank. Sindsdien houd ik me vooral bezig met rechtvaardigheid en hoe dat vormt krijgt in rechtssystemen.

De Ritmische Dichter

Sinds een aantal jaar is Leroy werkzaam als ervaringsdeskundige binnen de jeugdgevangenis waar hij zestien jaar geleden zelf binnen een forensisch kader is behandeld. Naast zijn ondersteunende rol binnen de jeugdhulpverlening, schrijft hij muziek over persoonlijke en maatschappelijke uitdagingen als De Ritmische Dichter. Inmiddels heeft Leroy zijn eigen theatershow ontwikkeld waarmee hij niet alleen wil vertellen wat een onnatuurlijke machtsstructuur met mensen doet, maar ook de hulpverlening wil bedanken dat het werken vanuit het hart genezend kan werken. Leroy heeft als persoonlijke missie om kinderen en jongvolwassenen te onderwijzen en te bewapenen om hun cirkel van invloed inzichtelijk te maken. Zij die in hun binnenwereld overheersen, kunnen de buitenwereld op een gezonde manier beheersen. Geen machtsstructuur, maar een verantwoordelijkheidsstructuur is het fundament van duurzaamheid.

Achtergrond Leroy - Leroy heeft tegenslag en persoonlijke overwinningen gestudeerd aan de universiteit van het leven. Hij is opgegroeid in een omgeving waar drugs en criminaliteit niet werden geschuwd. Op zijn 5e levensjaar is hij op traumatiserende wijze uithuisgeplaatst. Op zijn 16e levensjaar wordt Leroy veroordeeld tot de jeugdgevangenis. Na bijna vier jaar en vijf jeugdinrichtingen verder wordt hij weer in vrijheid gesteld. Erna heeft hij een aantal jaar gezorgd voor dementerende ouderen en toen de overstap gemaakt naar de zorg voor kind en jeugd.

Het Ongelijkheidsbeginsel

Vanuit hun ervaringen en werk delen Veronique en Leroy over ideeën over machtsstructuren m.b.t. het strafrechtsysteem. Momenteel is een van de projecten waar RJN aan werkt Het Ongelijkheidsbeginsel. Het gelijkheidsbeginsel is een van de kernprincipes in de Nederlandse samenleving. Echter is er veel maatschappelijke ongelijkheid en dit werkt door in het strafrechtsysteem. In dit project onderzoekt RJN de relatie tussen het strafrechtssysteem en de cumulatie van ruimtelijke en sociale ongelijkheden. Voor wie wordt de gevangenis ingezet en voor wie niet?

Music Matters

With Palestinian and Dutch heritage, QAQ (q.a.q) is a rapper/ singer/songwriter exploring the depths of what it means to experience multiple identities in ever imposing world. Through lyrical introspection of his experience as a Palestinian and third culture child, QAQ’s music seeks to provoke on topics which most don’t feel comfortable hearing about in mainstream hiphop.

As an artist and with a background in cultural anthropology, QAQ is now residing in the industrial growing port of Rotterdam, where artistic ideas import and export themselves in the boundaries that define the circulation of goods and ideas globally. Rotterdam situates itself in a constant state of exchange, one experience which QAQ has continuously felt growing up in 7 countries, and Rotterdam being the longest time having stayed put.

For the better or worse, for QAQ, being an artist means being open to growth, as a Palestinian it becomes challenging to not tokenize oneself in the box of “oppression rap” whilst also not negating the value of speaking out against structural inequalities and the multiple imposed identities that come along with solely identifying as Palestinian. It comes with risk, one that QAQ is learning to manage and understand as his artistic identity and skill develop. Some pieces are more overt about inequalities, and others speak much depth but only through subtle introspection about oneself.

He has worked alongside the likes Dutch Artist Reazun, produced soundtracks for award winning documentaries such as Shadow Game, and released various works and EPs with producer/engineer Paul Adrian, most notably “Roach Tapes”.

Check out Music Video QAQ - Complexion prod. by Paul Adrian

STOOMCAKE RECEPT

Roti Kukus (stoom cake/brood)

  • 200 gr bloem
  • 200 ml bruiswater
  • 100 ml kokosroom
  • 30 + 70 gr witte suiker
  • 70 gr gula djawa (palmsuiker), geraspt/fijn gemalen
  • 2 tl bakpoeder
  • 2 el cacaopoeder
  • 1 zakje vanillesuiker of 1 tl vanille extract
  • stoompan of een pan en hittebestendig vergiet
  • 2 theedoeken of 1 theedoek en een stuk bakpapier

Meng de bloem, 30 gr suiker, bakpoeder, vanille, bruiswater, en kokosroom tot een
samenhangend beslag. Verdeel dit over 2 kommen en voeg aan een de 70 gr witte suiker
toe en aan de andere de gula djawa en cacaopoeder toe en meng tot glad beslag.

Zet de stoompan op middelhoog vuur met een laag water onderin. Bekleed het bovendeel
met een schone theedoek of bakpapier. Als het water kookt giet je de twee kleuren beslag
op de theedoek en zet het in de pan. Bindt de andere theedoek om het deksel om
condensdruppels te voorkomen.

Laat het 45 min stomen en laat het deksel dicht, spiek niet.

Laat de roti kukus afkoelen na de +- 45 min en genieten maar.

De Onaantastbaren

Direct na NOW TALKS speelt in het Maaspodium de performance De Onaantastbaren van Firma MES waarvan het thema aansluit op het onderwerp van de talkshow. Deze voorstelling is te bezoeken in Maaspodium (vanaf €10) en is te volgen via livestream (voor €2,50).

  • NOW TALKS

  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS
  • NOW TALKS

Er zijn nog geen reacties op NOW TALKS #4: Privileges

We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?

Jouw reactie

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?