Over troostvoer, vogue en de vulvaverse
FROM HERE ONWARDS / 9+
Door:
Guilliano Pinas, Sue Ann Bel, Art Wutthinan Srisayam
Leeftijd:
9+
Genre:
Fysiek theater, Multidisciplinair theater
From here onwards
From here onwards is een gezamenlijk onderzoek van Maas theater en dans (Rotterdam), What You See Festival (Utrecht) en Jonge Harten Festival (Groningen). Vanuit een behoefte om verschuivende wereldbeelden van jongere generaties op een actieve manier te benaderen, nodigt From here onwards drie theatermakers uit om te experimenteren met nieuw werk voor kinderen en jongeren. Elk van hen onderzoekt op een eigen manier hoe je de ruimte die je krijgt in de wereld kunt claimen.
Sue-Ann Bel richt zich op haar relatie met haar lichaam, Art Wutthinan Srisayam kijkt naar zijn rol binnen het gezin, en Guilliano Pinas verkent zijn plek en die van de ballroom community in de maatschappij. Hun verhalen, van intiem tot universeel, raken aan identiteitsvragen: wie ben ik, waar hoor ik thuis, en hoe beweeg ik in de ruimte die ik heb?
Guilliano’s onderzoek is te zien op Jonge Harten Festival in Groningen op vrijdag 15 en zaterdag 16 november. De onderzoeken van Art en Sue-Ann zijn te zien op What You See Festival in Utrecht op zaterdag 16 november. Alle drie de onderzoeken zijn te zien in het Maaspodium in Rotterdam op 19, 20, en 21 december.
Pap (9+) van Art Wutthinan Srisayam
Met Pap (9+) zet danser, choreograaf en maker Art Wutthinan Srisayam zijn kookfornuis op het podium en onderzoekt wat hem met de paplepel werd ingegoten. Door te roeren, te ruiken en met een vijzel verse kruiden te vermalen, hoopt Art met deze soloperformance dichterbij zijn overleden vader te komen. Wie was hij en wat van hem is er nog? Voor dit project reisde Art af naar Thailand, om de familie van zijn vader na meer dan twintig jaar weer te ontmoeten. Daar kreeg hij een belangrijke herinnering terug: hoe zijn vader hem leerde koken.
Hoe kun je koken én dansen? Welke emotie komt er los door een ingrediënt of kooktechniek? Welke geur heeft thuis? Pap is een dampende voorstelling over troostvoer en familieherinneringen voor iedereen vanaf negen jaar.
“Ik wens dat ik gerechten uit die tijd had ingevroren, zodat ik ieder jaar een hapje had kunnen nemen. De tijd gaat voorbij en ik kan proberen om zijn eten na te maken, maar dat is nooit hetzelfde. Eten heeft met je roots te maken, een thuisgevoel. Je tong verraadt altijd waar je vandaan komt. Als ik heimwee voel, ga ik koken. Eten is heel intiem.”
Bete van Meeuwen
My period is our period (10+) van Sue-Ann Bel
Kruip onder een dekentje in het nieuwe muzikale onderzoeksproject My period is our period (10+) van maker en speler Sue-Ann Bel. Samen met Sue-Ann duik je in de vulvaverse. Waarom praten we zo weinig over de menstruatiecyclus, terwijl bijna de helft van de mensen op deze aarde maandelijks bloedt? Of verdriet heeft omdat het niet zo is. Met dit project blijft Sue-Ann dichtbij haarzelf en gaat ze na wat er in haar lijf gebeurt. Ze bezingt haar schoot met een wiegenlied en danst door de vier seizoenen van haar cyclus. Als we onze benen opendoen, en dingen echt laten vloeien, ontstaat er dan verbinding voorbij het taboe?
My period is our period is een vooronderzoek van de voorstelling Lekker Ongie die Sue-Ann Bel in 2026 zal maken bij Maas theater en dans voor een jong publiek vanaf tien jaar. In deze researchperiode wil Sue-Ann uitzoeken hoe ze dit onderwerp bespreekbaar kan maken voor jonge mensen. Hoe creëer je een veilige ruimte om hierover te kunnen delen?
“Misschien is dit verhaal niet voor een grote zaal, maar kunnen we in een klein veilig tentje de schaamte omzetten in een ode.”
Bete van Meeuwen
ALTER EGO (12+) van Guilliano Pinas
ALTER EGO (12+) is een vurige performance van maker, choreograaf en oprichter van de Rotterdamse vogue-dansgemeenschap (Ballroom) Kiki House of Angels Guilliano Pinas. Met ALTER EGO brengt Guilliano een persoonlijk verhaal over de worstelingen uit zijn jeugd. Hoe kon hij de masculiene en feminiene kant in hemzelf samenbrengen? Door Ballroom leerde Guilliano deze twee dualiteiten in zichzelf beter kennen. Ze mochten er zijn, in dezelfde ruimte, en gingen een gesprek met elkaar aan: Wie ben jij? Ik ben jou. Wij zijn één. In ALTER EGO toont Guilliano samen met twee performers dit proces in beweging en taal. Een performance over zelfacceptatie en de liefde voor Ballroom.
In 2015 richtte Guilliano Pinas Kiki House of Angels op, het eerste huis buiten de Verenigde Staten dat een legendary status kreeg. Daarnaast is hij ook European Father van Haus of Basquiat. Guilliano raakte betrokken bij Maas door de voorstelling The Ozard of Wiz, waar het verhaal van regisseur René Geerlings hem raakte: de strijd tussen de fem- en masc- side, die hij uit zijn eigen jeugd herkende.
Bete van Meeuwen
Work-in-progress
Maas theater en dans, What You See Festival, en Jonge Harten Festival vonden elkaar in hun nieuwsgierigheid naar nieuwe perspectieven, sociale rechtvaardigheid en meerstemmigheid op het toneel. Wat is het perspectief van een nieuwe generatie makers? En hoe komen zij tot dat perspectief? Dat vraagt om ruimte te geven aan experiment, risico's en niet-af werk. De presentaties van Art, Sue-Ann en Guilliano zijn dan ook geen volledige voorstellingen, maar work-in-progress na een korte onderzoeksperiode. Juist die zoektocht is wat From here onwards interessant vindt en wil voorleggen aan het publiek om daarover samen door te denken.
Credits
Art Wutthinan Srisayam
Sue-Ann Bel
Guilliano Pinas
Merel Heering, Vera Bonder, Annette van Zwoll, Vincent Wijlhuizen, Milone Reigman (ALTER EGO)
Calle de Hoog
Myra Fanta Bodian, Sem van der Panne, Tessa Boon
Peter Raaijmakers, Klim Nelissen
Marieke van der Waal, Ibtisam Boucheloukh
Niels Knelis
Bete van Meeuwen
Ariela Osoria Roque
Dionne Verwey, Pamela Schaap
Jonge Harten Festival, What You See Festival, Het Huis Utrecht
Er zijn nog geen reacties op FROM HERE ONWARDS
We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?