In tune met jezelf en de ander
MAASTERCLASS 5: SYSTEMEN BEWEGEN
Rotterdam
Welkom bij de MAASterclass! MAASterclass is een inspiratiedag voor het hoofd en het lijf. Ben jij een professional in de kunsten of het onderwijs? Samen onderzoeken we hoe we ons werk kunnen openen en verrijken. Elke editie vormt een curator een programma vanuit eigen behoefte. Deze editie: theatermaker Pamela Schaap.
Curator Pamela Schaap
"Ik werk hard, kom op adem door op reis te gaan en vervolgens herhaal ik deze cyclus weer. Ik voel mij vast zitten in een systeem dat niet gemaakt is voor mijn eigen systeem. Ik hoor het overal om mij heen: Hoe kunnen we beter zorgen voor onszelf? Hoe verlagen we de werkdruk in het onderwijs en hoe creëren we een gezonde werkomgeving? Kortom: welke voorwaarden heeft een mens nodig om in diens kracht te staan, zodat we vervolgens ook in staat zijn om anderen in hun kracht te zetten? Ik wil leven vanuit mijn hart, niet vanuit mijn agenda."
PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
- PROGRAMMA
PROGRAMMA
Verandering begint bij jezelf, maar het systeem kan óók anders. Tijdens deze MAASterclass stond de ontmoeting centraal en gingen we samen op zoek naar de connectie met ons lichaam, welke verandering noodzakelijk is en hoe systeemverandering mogelijk is.
slow creating met SUE-ANN BEL
De Rotterdamse theatermaker Sue-Ann Bel (1993) met Surinaamse roots studeerde af aan de Mimeopleiding van de AHK. Onder de vleugels van Productiehuis Theater Rotterdam en Maas theater en dans werkt Bel als zelfstandig maker. Ze is een dromer en sensitief. Die sensitiviteit probeert ze steeds meer te omarmen. Haar mechanisme is om die gevoeligheid te beschermen door in haar masculine energie te opereren. Daar probeert ze nu meer balans in te zoeken. Vorig seizoen maakte ze bij Maas het stadsproject 010-MIJNIEBELLEN met als thema self care. Dit seizoen maakt ze samen met Hali Neto Let's go Barbie. Op het moment onderzoekt ze hoe ze op haar eigen ritme theater kan maken. Deze andere manier van produceren noemt ze 'slow creating'.
Samen met curator Pamela Schaap gaat ze tijdens de MAASterclass in gesprek hoe ze dit proces van slow creating onderzoekt bij een organisatie als Maas en wat daar het belang van is.
spoken word van Ivan Words
Ivan Words is een vrije, ongebonden, creatieve geest. Ivan schreef al tientallen jaren verschillende teksten, maar de omslag naar spoken word gebeurde bij Poetry Circle. Hij vertaalt concepten, visies en dromen naar prikkelende teksten, concrete woorden en invalshoeken die onverwacht, maar altijd pakkend zijn. In zijn veelzijdigheid, creatieve vrijheid en de drang naar autonomie is Ivan actief in het theater, schrijft hij teksten in opdracht, is hij een voice-over acteur en geeft hij workshops. Ivan speelde in de theatervoorstelling Tori (een vertaling van het kinderboek van Brian Elstak) en sprak hij bij TEDx. Samen met Tyler Koudijzer vormt hij het spoken word collectief Barguijs.
Door gevoel van zichzelf of van anderen om te zetten in woorden, naar een taal waar naar geluisterd wordt, vindt hij kracht in zijn kwetsbaarheid en ontdekt hij woord voor woord wat belangrijk is.
Harmonizen met Natascha Brouwer en Bellita Carol
Over Natascha Brouwer/ Natiti X:
Vanaf haar zevende leerde Natascha zingen in church. Haar moeder leerde haar van kleins af aan al de drieklank in harmonie. Inmiddels is Natascha 34 jaar en ruim tien jaar vocalist en vocaal arrangeur. Dit jaar stond ze op het North Sea Jazz Festival als bekroning van haar werk. Het is haar missie om te verbinden en de harmonie in het leven te vinden.
Over Bellita Carol:
Bellita Carol is een veelzijdige jonge vrouw, geboren en getogen in Rotterdam. Rond haar tiende jaar ontdekte ze haar liefde voor zang en muziek, maar nam haar talent pas serieus toen zij rond haar negentiende aansloot bij een gospelkoor. Gaandeweg heeft ze als solist en in groepsverband op verschillende podia gestaan en eigen muziek uitgebracht. Tegenwoordig zingt ze als mezzo-sopraan bij Unplug Worship tijdens diverse conferenties nationaal en internationaal.
Tijdens de MAASterclass treden ze samen op, met nadien een workshop Harmonizen.
movement class van Maxi Hill
De Jamaicaanse Maxi Hill studeerde aan de London Contemporary Dance School, het Laban Centre (UK) en de School voor Nieuwe Dans Ontwikkeling in Amsterdam. Na jaren waarin ze veel optrad, choreografeerde en samenwerkte met andere professionele dansartiesten, is ze zich de afgelopen 20 jaar gaan specialiseren in het werken met amateurs van verschillende culturele achtergronden. Momenteel doceert ze aan de Hogeschool voor de Kunsten in Amsterdam en de Vrije Hogeschool.
Voor Maxi is het van belang dat er een evenwicht wordt gecreëerd in de ruimte of op het podium, waarin elk persoon kan worden gezien als een even sterk individu binnen de collectieve groep. Ze creëert de mogelijkheid voor haar studenten/uitvoerders om zich vrij te uiten, zowel fysiek als emotioneel op zijn of haar unieke manier. De emoties eenvoud, eerlijkheid, rauwheid, passie en plezier hebben zijn belangrijke kwaliteiten in haar werk.
Tijdens de MAASterclass staat het leren gronden in haar movement class centraal en vervolgens het in tune blijven met de ander.
mogen ontsporen met Sarai
terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
- terugblik
Pamela Schaap: "Voor zolang ik mij kan herinneren pas ik niet in een systeem. Ik heb het lang geprobeerd om dat wel te doen. Maar ik kom er steeds meer achter, hoe beter ik mijzelf leer kennen, dat ik niet zo'n systeem ga vinden. Ik vind het grappig dat Systemen bewegen de titel van deze editie geworden is, omdat ik zelf eigenlijk niet helemaal begrijp wat een systeem is."
Naomi Tuininga: 'Ik ervaar in mijn werkpraktijk veel stress, dus het leek mij fijn om even te zijn en te creëren op een ander tempo. Ik heb fijne gesprekken gevoerd tijdens de MAASterclass. De dansworkshop van Maxi Hill was echt geweldig. Het heeft mijn liefde voor beweging en dans weer aangewakkerd. Ik voelde heel veel rust op dat moment.'
Sue-Ann Bel: " Ik was heel zenuwachtig tijdens de MAASterclass, omdat ik nog midden in het maakproces zat. Ik heb gedeeld hoe mijn proces bij Let's Go Barbie is gegaan en de behoefte die ik op voorhand had: op zoek naar mijn persoonlijke ritme naast het ritme van Maas. Ik was verbaasd dat ik die ruimte bij Maas kreeg. En toen pas kon ik nadenken: waar heb ik het dan eigenlijk over? Er was tijd om na te denken: waarom wil ik deze voorstelling eigenlijk maken? Wat is de bron? En tegelijk wilde mijn hoofd en lijf heel snel gaan. Het systeem van 'gehaast zijn' zat in mijzelf. Ik kreeg de ruimte en ik ging precies dat doen wat ik niet wilde. Ik heb veel schuldgevoel ervaren. Ik krijg nu de ruimte, maar durf ik die ook te pakken?
Pamela Schaap: "Ik ben drie maanden naar Ghana gegaan en daar heb ik een heel ander systeem ervaren. Bijna systeemloos als je het vergelijkt met hier. Dat gaf mij in het begin veel onrust, ik moest ontgiften van wat ik in Nederland gewend was. Ik kende die kant niet. Ik moest een doel of een richting hebben iedere dag. Op een gegeven moment kon ik leven vanuit een innerlijk kompas. Als je in een ruststand staat, ga je veel meer organisch bewegen. Na drie maanden kwam ik terug, het voelde of ik op een snelweg terecht kwam. Alsof ik op de fiets was en de rest raasde in een auto aan mij voorbij. Dat heb ik altijd gedaan, dacht ik, dat razen en dat wil ik niet meer."
Alex Schaap: "Ik heb vaak geprobeerd om uit een systeem te stappen. We gaan van systeem naar systeem: je gaat naar school, je staat op, ontbijten, je haalt je rijbewijs. Op mijn 28e was ik daar klaar mee. Ik wilde weg. Ik heb toen een oude Peugeot gekocht en ben naar West-Afrika gereden. Ik sjeeste door de woestijn, ging aan het strand liggen en maakte mij geld op. Om vervolgens weer terug te gaan naar Nederland om weer geld te verdienen, om weer opnieuw door de woestijn te racen. Ben ik nou uit het systeem gestapt of heb ik een nieuw systeem ontwikkeld?"
podcast
- podcast
- podcast
- podcast
- podcast
- podcast
- podcast
- podcast
- podcast
- podcast
podcast
af: hoe kan ik mij bewegen binnen een systeem dat zo dwingend lijkt? Ook aan tafel zit, tevens speler en theatermaker, Sue-Ann Bel. Ze omschrijft zichzelf als sensitief en perfectionistisch. Bij het maakproces van de Maasproductie Let’s Go Barbie zocht ze naar een ander ritme van theatermaken onder de noemer slow creating. Samen met host Dionne Verwey spreken ze in het Maaspodium over hun innerlijk kompas, ritme en de systemen die ze tegenkomen in hun leven, om hen heen en in zichzelf. Pamela interviewt haar vader Alex Schaap over zijn pensioen en of dit dan de bevrijding uit de ratrace is. Een persoonlijk gesprek over werken vanuit je ego of je hart, trouw blijven aan jezelf en je voorouders.
Met dank aan:
Naomi Tuininga, Alex Schaap en Guilgal.
Er zijn nog geen reacties op MAASTERCLASS 5: SYSTEMEN BEWEGEN
We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?