Pinocchio Effect / 10-110 jr.
Language no problem
Door:
Maas theater en dans & Scapino Ballet Rotterdam
Leeftijd:
10-110 jr.
Genre:
Dans, Theater
Pinocchio Effect
Een familievoorstelling voor iedereen van 10 tot 110 jaar vol humor en ernst over iets wat we allemaal doen: liegen. Waarom liegen we eigenlijk en waarover? Pinocchio Effect is een spannende samenwerking tussen theatermaker Cecilia Moisio, Maas theater en dans & Scapino. Zowel ouders als kinderen liegen tegen elkaar, maar dikwijls liegen we ook tegen onszelf. Vaak zijn dat leugentjes om bestwil, maar soms ook bedrieglijke leugens. En terwijl de een makkelijk liegt, blijft de ander met een schuldgevoel zitten. Ook online doen we ons vaak anders voor dan we zijn. Waar komt die drang om te liegen toch vandaan?
Met dans die niet kan liegen, theater, live video en nietsverhullende performances is Pinocchio Effect een voorstelling over serieuze onderwerpen, benaderd op een humoristische manier. De dansers wonen als één familie samen in een huis vol geheime kamers. De familieleden proberen elkaar te manipuleren of te ontsnappen aan de realiteit. Langzaam komen hun leugens en waarheden aan het licht en laten zij hun echte aard zien. Zet je schrap voor de aller-slechtste voorstelling van de hele wereld!
Pinocchio Effect = Als we liegen zwelt het weefsel in onze neus waardoor die gaat jeuken. Vaak kan je mensen betrappen als ze na een leugen even snel hun neus aanraken.
EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
- EXTRA INFO
Interview met Cecilia Moisio
Eigenlijk gaat het in al haar voorstellingen over echtheid, vertelt choreograaf en theatermaker Cecilia Moisio, over het verschil tussen hoe je jezelf laat zien in de buitenwereld en hoe je je eigenlijk voelt bijvoorbeeld. Ouders en kinderen, geliefden, vrienden, iedereen liegt weleens; zelfs zichzelf houden veel mensen voor de gek. Wanneer is een leugentje om bestwil best verstandig? Hoe zie je aan iemand dat hij liegt? Wat is een goede leugen en wat een slechte? Alle nuances van het fenomeen liegen, van keiharde leugens tot de wereld een beetje mooier willen maken, worden ontrafeld in Pinocchio Effect.
Nee, de voorstelling heeft helemaal niks te maken met Carlo Collodi’s klassieker De avonturen van Pinokki uit 1883, maar met het ‘Pinocchio Effect’. Een interessant fenomeen, legt Moisio uit: “Als we liegen, krijgen we een heel lichte verhoging van de lichaamstemperatuur en dat merk je vooral rond de neus, die gaat zwellen omdat er meer bloed doorheen komt. Die zwelling veroorzaakt jeuk en dan weet je dus: als iemand zijn neus aanraakt, wordt er gejokt.” Natuurlijk, jeuk kan ook allerlei andere oorzaken hebben maar aan je neus krabben kán een eenvoudige vingerwijzing zijn. Op deze bijzondere gebarentaal is de choreografie van de voorstelling gebaseerd.
De nieuwe grotezaalvoorstelling die Cecilia Moisio maakt voor Scapino Ballet Rotterdam en Maas theater en dans – Maastd – is bedoeld voor iedereen vanaf 10 jaar, al zitten er wel degelijk twee lagen in: “Zowel voor de volwassenen als voor de kinderen valt er veel te beleven en te herkennen, elk op een ander niveau.”
Haar werk is multidisciplinair, ze beweegt zich graag tussen theater, dans en performance in. Ze laat zich in haar werk vooral inspireren door de onbewuste gedragspatronen die voortkomen uit sociale normen en verwachtingen. Moisio noemt zichzelf een psychologisch activist en is altijd op zoek naar ‘de waarheid’ achter onze motieven, emoties en gedrag. In haar voorstellingen legt ze de zorgvuldig opgebouwde sociale façades langzaam maar trefzeker bloot.
In dit geval dus van het zogenaamde ‘sociale liegen’, dat we allemaal voortdurend doen: “Het is onmogelijk om de hele dag eerlijk tegen iedereen te zijn. Denk maar eens aan de alledaagse vraag: ‘Hoe gaat het?’ Het wordt – meestal tenminste – niet bepaald op prijs gesteld als je daar eerlijk op antwoordt. Zo zijn er heel veel gradaties in liegen.”
De voorstelling begint met het ‘keiharde’ liegen: we zien een aantal mannen in strakke pakken die als het ware het patriarchaat vormen: de mannen met macht. In de voorstelling zien we vervolgens wisselende scènes die zich afspelen in een huis waar een vader, moeder en kinderen wonen. Het is een tamelijk disfunctionele familie, waarbij de kinderen steeds meer stiekem gedrag vertonen. “Ik herken dat van binnenuit”, vertelt Moisio. “Ik kom zelf uit een disfunctioneel gezin waar liegen en feiten voor elkaar verborgen houden dagelijkse kost was. Tevergeefs: kinderen voelen het haarscherp aan als er iets niet klopt. Je kunt ze niks wijsmaken.”
“Het is een huis vol geheime kamers en beneden gaat het er heel anders aan toe dan boven: boven is het vooral een fantasiewereld waarin je kunt ontsnappen aan de realiteit. Langzaam maar zeker komen de leugens uit, zowel die van de ouders als die van de kinderen, en laat iedereen zijn ware aard zien.”
De tekst voor de voorstelling is geschreven door Eva Maria de Wit, met wie ze eerder samenwerkte, en is gestoeld op een vooronderzoek met een aantal interviews met ouders en kinderen. “We hebben een oproep gedaan en met kinderen en hun ouders gesproken. Apart uiteraard, nadat we eerst met de hele groep vertrouwensoefeningen gedaan hadden. Een mooie en belangrijke fase: ik wil graag dat mijn voorstellingen resoneren in de maatschappij, dat ze betrekking hebben op ‘gewone’ mensen en niet alleen mensen uit mijn eigen theaterbubbel. We hebben de kinderen bijvoorbeeld gevraagd: als zij de wereld opnieuw mochten bedenken, zou er dan in gelogen worden? Een aantal van hun antwoorden krijg je te horen en zien in de voorstelling. Het onderzoek versterkte mijn vermoeden: ook al proberen de ouders nog zo open te zijn en hebben ze nog zulke goede bedoelingen, altijd voelen kinderen precies waar de pijnpunten zitten. Zoals bij een gescheiden moeder die ons voorhield dat ze een prima verhouding heeft met haar ex maar waar haar kinderen precies aan konden geven dat haar fysieke klachten werden veroorzaakt doordat ze haar eigen verdriet geen enkele ruimte kon geven. Van de interviews en het vooronderzoek is een documentaire gemaakt die apart te zien is.”
Het wordt overigens zeker geen zware voorstelling: met onder veel meer een cursus lichaamstaal – hoe kan je zien dat iemand liegt – is er in Pinocchio Effect veel ruimte om te lachen, voor lichtheid en herkenning. “Nee, het is geen cursus ‘liegen voor beginners”, lacht Moisio. “Het is trouwens ook zeker niet alleen maar grappig. We eindigen de voorstelling, in de verte geïnspireerd door de beroemde dinerspeech uit Festen, met een scène waarin de kinderen de ouders confronteren met hun leugens. Voor kinderen is de waarheid belangrijk. Of het om vreemdgaan, geweld of wat voor ander huiselijk drama ook gaat, kinderen voelen zich altijd schuldig. Daarom is het zo van belang, hoe moeilijk ook, om kinderen uit te leggen waarom je zo boos of verdrietig bent, en dat het echt, echt niet hún schuld is. En ook dat niets menselijks ons vreemd is, soms helpt een leugentje je de dag door!”
Interview door Margriet Prinssen
Cecilia Moisio over Pinocchio Effect
“Met Pinocchio Effect wil ik laten zien dat wij allemaal denken dat wij niet liegen maar dat dit eigenlijk menselijk gedrag is dat iedereen vertoont. Ik wil de effecten van liegen bespreekbaar maken. Hoe bijvoorbeeld leugens van ouders een grote impact kunnen hebben op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Ik wil laten zien welke sociaal-maatschappelijke systemen hierachter schuilgaan. Dat liegen evolutionaire waarde voor ons als soort heeft.
Ik wil het ook over de morele vraag hebben: Wat is een goede leugen en wat een slechte? Waarom zouden we eigenlijk niet mogen liegen? Kun je ook te veel liegen, als bijvoorbeeld je hele identiteit verzonnen is? Social media influencers verdienen geld met het perfecte imago, alles ziet er mooi gepoetst en gepolijst uit. De buitenkant verbergt wat er werkelijk gaande is. Maar kan een leugen ook positief zijn, iets moois? Kunnen leugens voor iemand anders’ bestwil ook goed zijn?”
Credits
Cecilia Moisio
Serano Pinas, Gwen Langenberg, Yulia Kalinchenko, Katarzyna Sitarz, Dalma Doman, Daphne van Dooren, Lennart Huysentruyt, Mats Winkelman (stage), Alice Pieri (stage), Savea Kagan (stage)
Eva Maria de Wit
Joni Vanhanen
Petra Finke
Marlies Schot
Mark Thewessen
Merit Vessies
Vincent Wijlhuis
Bonnie Doets
Dorien Folkers
Manon Paap, Djoeke Westdijk, Tjeu Schellekens
Peter Raaijmakers, Guido Verschoor
Peter Raaijmakers, Klim Nelissen, Frans Baudoin, Jordi Wolswijk
Maas theater en dans & Scapino Ballet Rotterdam
Pinocchio Effect wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Rotterdam, het Ministerie van OCW, Prins Bernhard Cultuurfonds, Droom & Daad, Blockbusterfonds, Fonds 21 EXTRA en Amsterdams Fonds voor de Kunst.
educatie
Wat Scapino en Maas gemeen hebben met elkaar, is de liefde voor fysiek werken, veel doén en het creëren van lichaamsbewustzijn. In de educatie rond Pinocchio Effect gaan we met ons jonge publiek onderzoeken hoe ons lijf reageert op liegen. We gaan grote of kleine leugens delen met elkaar zonder woorden te gebruiken. We gaan onderzoeken of we een beat kunnen ontwikkelen op piepjes van een leugendetector. We gaan het plezier van liegen vieren maar durven ook eerlijk te delen wanneer we liever de waarheid hadden gehoord. We laten onze neuzen zo ver groeien tot we er scheel van kijken. En tot slot komen we erachter dat niets waar bleek te zijn. Of toch wel?*
*Er bestaat een kans dat deze gehele tekst is gelogen en we iets totaal anders gaan doen. Het afnemen van de educatie is geheel op eigen risico.
bij voorkeur vooraf, ter voorbereiding op voorstellingsbezoek
60 minuten
€ 150,00 per workshop bij minimale afname van drie workshops op een dag (bij minder afname hanteren we in overleg een ander tarief)
Minimaal 15 leerlingen, max. 30 leerlingen per workshop
Grote lege ruimte/ dansstudio/ gymzaal
muziekinstallatie met aansluiting voor iPhone/ iPad/ MP3 speler
1 reactie op Pinocchio Effect
We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?
Nini Salet
"Prachtige voorstelling, onvergetelijke tekst, dans en muziek die snaren raakt en blaren niet spaart. Geweldig!"