Waarom maken we eigenlijk kunst?
UR / XL
Door:
URLAND
Leeftijd:
XL
Genre:
Theater
Rotterdam
Performancecollectief URLAND gaat in UR terug naar de Ursprung, de oorsprong, het aller begin. Wat is onze beweegreden om te scheppen? Wat is de reden om te bewegen. Wat is het geheim van de kunst? URLAND doet een poging het Oer-Ene te ontrafelen. Wat ligt er onder de oppervlakte van de mens? Wat maakt ons mens?
URLAND botst met zichzelf, met de wereld, met verwachtingen en interpretatie, met Nietzsche, met traditie, met de Lege Ruimte, en uiteindelijk dus met de kunst. URLAND ziet het theater als de oervorm en tegelijkertijd als de kunst van de toekomst.
DAAR STAAN WE DUS WEER VOOR EIGEN PAROCHIE KUNST TE PROPAGEREN! DE MARS DER BESCHAVING! Aaaaaaa! WIJ ZIJN DE BARBAREN, WIJ ZIJN HET CYNISCHE EUROPA, VERLICHTING, CONTRA-VERLICHTING BLABLAbla!
We willen UR, we willen radicaliteit, we willen verhalen, we willen een ritueel. Terug naar het nulpunt. Harakiri!
"Ur onderzoekt - met zelfspot - wat er zo mooi is aan toneel"
"Ur is een ode aan de verbeelding en de kunst, het theater in het bijzonder."
"Ur zit vol tegenstellingen, waar Urland intelligent mee speelt."
"Urland neutraliseert cynisme over theater"
– NRC
"Urland benadert het theater als een relikwie, dat steeds opnieuw ontdekt dient te worden"
"Ur is absurd, grappig, aangenaam onvoorspelbaar en ademt vooral liefde voor de magie van theater uit."
– SCENES
"Ur is een belangrijke voorstelling, denk ik."
Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
- Meer info
Over de makers
URLAND is een performancecollectief. URLAND werkt autonoom. URLAND kent geen hiërarchie, er is geen regisseur. URLAND ontwerpt het beeld. URLAND maakt het geluid. URLAND schrijft de tekst. URLAND staat zelf op scène. URLAND experimenteert. URLAND verwijst, citeert en samplet. URLAND ziet technologie als middel, niet als doel. URLAND gelooft in live art in digital times.
UR genomineerd regieprijs 2018
“UR was een van de spannendste voorstellingen die dit seizoen in de kleine zaal te zien waren. UR gaat terug naar het begin van theater, bevraagt wat theater eigenlijk is en of het nog wel een medium van nu is. Alles draait in deze voorstelling om het herontdekken, en het plezier en de verwondering die daaraan ten grondslag liggen. Met een enorme gelaagdheid, doorspekt van betekenissen, verwijzingen en vondsten, refereren de makers aan zichzelf en tegelijkertijd aan grote maatschappelijke thema’s. Slim, humoristisch, verrassend en gemaakt met een aanstekelijke energie waar het genot vanaf spat.”
URLAND WINNAAR MIMEPRIJS 2021-2022
"De mannen van performancecollectief URLAND brengen met De Gabber Opera een ode aan de roes van het nachtleven. Opgesloten in een glazen kubus verbeelden vier gabberhousers met een superieur uitgevoerde herhalingsmimografie de leegte van hun/het dagelijks leven. Buiten de kubus geeft een spel van goddelijk licht, operamuziek en gezongen Duitse flarden Euripides hun kleine verhaal een grootse omkadering. Tot een oppergabber de opgefokte mannetjes de wereld in komt halen voor het uitleven van de roes en de snelle beats in de soundscape van Jimi Zoet de operaklanken van Annelinde Bruijs overvleugelen."
Credits
Ludwig Bindervoet, Thomas Dudkiewicz, Marijn Alexander de Jong en Jimi Zoet
André Goos (Denzo Theater Techniek), Mark Kieviet (Maki audio)
Sarah Steeman, Yvonne Guis
Ruben Verkuylen
Julian Maiwald
Esra J. Merkel
Jens Besse
Kostuumatelier Theater Rotterdam, Florian Hellwig, Elsemarijn Bruijs (3D-scans).
Theater Rotterdam (Productiehuis)
Fonds Podiumkunsten, Gemeente Rotterdam
Er zijn nog geen reacties op UR
We zijn benieuwd wat je van deze voorstelling vond! Laat je het ons weten?