In de klas

Beste leerkracht,

Binnenkort bezoek je met jouw klas de voorstelling Lampje van Maas theater en dans.

Voorafgaand aan de voorstelling in de klas
Voordat je met jouw klas de voorstelling bezoekt, zijn er een aantal dingen die wij jou aanraden. Allereerst kan je met jouw leerlingen de verschillende blokken bekijken hier op ons online magazine. In de blokken is allerlei achtergrondinformatie te vinden over de voorstelling en de spelers. Quizzen die de leerlingen zelf kunnen doen, opdrachten voor in de klas, inspiratie van de makers, een trailer van de voorstelling en nog veel meer.

Gesprek
Lampje is een droevig maar mooi verhaal. We raden je aan met jouw leerlingen van te voren een kort gesprek te voeren over verdriet. Vragen die je daar bij kunnen helpen zijn:

Waar in je lijf voel je verdriet?
Verdriet kan groot maar ook heel klein zijn. Welke voorbeelden van klein verdriet ken je?
Kan verdriet ook mooi zijn? Of grappig?
Zijn kinderen even vaak verdrietig als volwassenen?
Wat kan je doen om minder verdrietig te zijn?
Je kan van je verdriet een parel maken.

Na dit gesprek zijn er een aantal opdrachten die jij met jouw leerlingen kunt doen om het gegeven ‘van je verdriet een parel maken’ in de klas uit te voeren.

Opdracht: Schrijf een verdrietig triolet
Een triolet is een klein gedicht in een vaste vorm. Voor de leerlingen gaan schrijven is het slim een korte associatieoefening met ze te doen. Laat de leerlingen in een kring staan en een lucifer doorgeven. (Als de groep het aan kan is het een optie voor een lange lucifer te kiezen die aangestoken is en de kring rond moet zijn voor die opgebrand is.)

Begin zelf als eerste en geef een startwoord, bijvoorbeeld: verdriet, tranen, kwijt, dapper, avontuur, huilen. Geef de lucifer door aan de leerling naast je. Die bedenkt vervolgens een woord waar hij of zij aan moet denken bij het startwoord. Zo gaat de lucifer de hele kring rond. Doe dit met een aantal woorden.

Laat de leerlingen vervolgens weer zitten en een kort vervolg schrijven op de volgende beginzin:

Ik was een keer verdrietig, ik weet het nog goed. Het begon allemaal zo:

Als ze het moeilijk vinden om vanuit eigen ervaringen te schrijven, mag het ook verzonnen zijn. Coach ze op het zo zintuiglijk mogelijk opschrijven van de herinnering. Wat zag je, hoorde je, rook je etcetera. Het hoeft nog niet mooi geschreven te zijn, het gaat om het ophalen van het verhaal.

Vervolgens gaan ze dat in de vorm van een triolet opschrijven. Een triolet heeft een vaste opbouw:

Zin 1: Een korte zin zonder werkwoorden.
Zin 2: Een zin die begint met ik en waar wel werkwoorden inzitten.
Zin 3: Een korte zin met dingen die je ziet.
Zin 4: Herhaling van zin 1.
Zin 5: Een korte zin waar geluiden of geuren in voorkomen.
Zin 6: Nog even open laten.
Zin 7: Herhaling van zin 1.
Zin 8: Een zin die begint met ik en weer een nieuw werkwoord heeft.

Lees vervolgens het gedicht weer terug en verzin dan zelf een passende zin voor zin 6. En bedenk als laatste een titel voor je gedicht. Laat de leerlingen steeds zin voor zin schrijven en deel eventueel tussendoor de losse zinnen die bedacht zijn. Zijn de teksten af, vraag dan een aantal leerlingen hun teksten te delen.

Eventueel kan onderstaand triolet als voorbeeld gebruikt worden:

Lampje

Licht uit
Ik sta en twijfel
Papa heft zijn hand
Licht uit
De wind giert om ons huis
Huilend als een hond
Licht uit
Ik huil zachtjes met de wind mee.

Na afloop van de voorstelling in de klas
Wanneer de kinderen terug zijn in de klas, is het goed de voorstelling met ze na te bespreken. Hieronder een aantal vragen om dit gesprek te voeren.
Houdt hierbij in acht dat er in een nagesprek geen goede of foute antwoorden zijn. Alles wat ze er (letterlijk) in gezien hebben, mag er zijn.

Welk woord is er na de voorstelling het meest in je hoofd blijven zitten?
Wat heb je gezien? Dit kan zowel letterlijk als figuurlijk: wat heb je in het verhaal gezien?
Welke personages heb je allemaal gezien? Wat zijn ze van elkaar?
Heb je bij Lampje momenten van verdriet gezien en hoe ging ze daar mee om?
Veranderde er iets in de voorstelling? Was Lampje aan het begin van de voorstelling anders dan aan het eind?
Als je iemand in het verhaal van Lampje zou mogen zijn, wie zou je dan willen zijn?
De kinderen kunnen in de kennisquiz van Lampje ook ontdekken of ze nu alles van het verhaal weten.

Workshop
Wanneer je meer verdieping bij de voorstelling zoekt, kan je vooraf of na afloop een workshop bij ons boeken.

Hoe word je dapper? Hoe lang duurt eenzaamheid? Hoe vertel je een droevig verhaal? In deze stormachtige workshop gaan we op een theatraal avontuur vol woorden. Samen met een theaterdocent en een schrijver gaan we op zoek naar onze eigen droevige verhalen. We maken van onze tranen parels. In een stoomcursus leer je hoe je verhalen schrijft om vervolgens als speler in elkaars verhalen te stappen.

Wanneer: Voor/na de voorstelling in het theater of enkele dagen voor/na de voorstelling in de klas
Duur: 60 minuten
Wie: Een theaterdocent van Maas met een schrijver
Capaciteit: 30 leerlingen / bezoekers
Prijs: €125,00 excl. reiskosten gerekend vanaf de standplaats
Contact: educatie@maastd.nl

Bij vragen schroom niet ons te mailen of te bellen.
Rest ons u, namens Maas theater en dans, een hele prettige voorstelling te wensen.

Met vriendelijke groeten,
Remco, Esther, Reshma en Petra
Afdeling educatie Maas theater en dans

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?