In de klas
Beste leerkracht,
Binnenkort ga je met jouw klas de voorstelling Let’s go barbie van Maas Theater en Dans bekijken. Het is een fysieke voorstelling zonder één concreet verhaallijn; het begeeft zich meer op een gevoelsniveau. Hierdoor kan iedereen er vanuit diens eigen perspectief betekenis aan geven.
Het is dus interessant om hierover met de leerlingen in gesprek te gaan en zo de verschillende perspectieven te ontdekken. Daarbij is het belangrijk dat geen enkel perspectief fout is.
Hierbij bieden wij suggesties aan voor vragen en opdrachten die je ná het zien van de voorstelling kunt doen.
Vragen
- Wie heb je gezien en wat deden ze?
- Wat was het decor?
- Welk moment uit de voorstelling kun je je goed herinneren en waarom?
- Wat voelde je tijdens de voorstelling?
- Heb je een moment in de voorstelling dat je herkende uit je eigen leven?
- Is er een moment uit de voorstelling die je zelf graag zou willen spelen? Of wat je zelf zou willen zijn?
- Omschrijf de voorstelling in 1 woord.
- Welke vragen heb je nog over de voorstelling?
Stellingen
Laat de leerlingen links van de klas staan als ze het ermee eens zijn en rechts als ze het er niet mee eens zijn. Hoe verder je naar rechts gaat, hoe minder je het ermee eens bent. Vraag de kinderen vooral door: waarom ben je daar gaan staan?
• Je mag zelf kiezen wie je bent
• Mensen zien mij anders dan ik mezelf zie
• Iedereen speelt wel eens een rol
• Het is belangrijk om te laten zien wie je bent
• Je hoeft niet altijd te doen wat anderen van je verwachten
• Jongens en meisjes kunnen hetzelfde doen
• Je hoeft niet in een hokje te passen
• Je hoeft niet te kiezen wie je bent, dat mag steeds veranderen
• Kleding zegt niets over wie je bent
• Soms doen mensen alsof iets normaal is, terwijl het niet zo is
Opdracht: Body Flipbook
Doel: Leerlingen maken een flipbook waarin ze kunnen spelen met identiteit, kleding en expressie.
Benodigdheden:
• A4-papier
• Scharen
• Stiften, kleurpotloden
Lesopbouw
Introductie – Hoeveel versies van jezelf bestaan er?
Bespreek met de klas:
- Hoeveel ‘versies’ van jezelf heb je?
- Wat laat je aan anderen zien? Wat houd je voor jezelf?
- Hoe verandert je uitstraling met andere kleding of een andere houding?
- Laat een voorbeeld zien van een body flipbook.
Flipbook maken
Stap 1: Vouw een A4’tje in drieën en teken een simpel lichaamssilhouet (hoofd, romp, benen).
Stap 2: Knip of teken verschillende hoofden, bovenlijven en onderlijven.
o Hoofd: Uitdrukking, kapsel, bril/hoed
o Romp: Kledingstijl, houding
o Benen: Schoenen, broek, bewegingshouding (bijv. sportief of statig)
Stap 3: Maak meerdere versies, zodat ze kunnen wisselen en combineren.
Spelen en Reflecteren
Draai in het flipbook en bekijk de combinaties. Bespreek:
- Wat verandert er als je de onderdelen verwisselt?
- Welke versie van de pop lijkt het meest op jou? Welke het minst?
- Kun je hiermee een stereotype doorbreken of omdraaien?
Opdracht: "Andy Komt Eraan!" - levend speelgoed
Introductie: Speelgoed Komt Tot Leven
• Vertel het verhaal:
Stel je voor... Je bent een pop in een speelgoedkamer. Wanneer er niemand kijkt, kom je tot leven! Je beweegt zoals jouw pop dat zou doen: groot of klein, soepel of houterig, schokkerig of vloeiend. Maar... mensen mogen dit niet zien! Zodra Andy binnenkomt, moet je direct stil blijven staan, net als in Toy Story!
• Leg het spel uit:
o Jullie gaan bewegen als poppen, maar zodra ik roep "Andy komt eraan!" moeten jullie stilstaan.
o Op het digibord verschijnen verschillende poppen. Als ik een nieuwe pop aanklik, verander je jouw beweging en speel je die pop.
Hoofdspel: "Andy Komt Eraan!"
• Stap 1: Iedereen kiest een plek in de ruimte en begint als zichzelf.
• Stap 2: Jij klikt een afbeelding aan en noemt een pop:
- Pinokkio
- Barbie/Ken
- Lappenpop
- Marionet
- Action figure
- Opwindpop
• Stap 3: Iedereen beweegt zoals die pop.
• Stap 4: Jij roept "Andy komt eraan!" → Iedereen bevriest direct in hun poppenhouding.
• Stap 5: Herhaal met nieuwe poppen en wissel het tempo af.
Afsluiting: Van Speelgoedpop naar Jouw Eigen Pop
• Terugkijken: Vraag aan de leerlingen: Welke pop leek het meest op jou qua beweging?
o Beweeg jij soms houterig als Pinokkio?
o Ben jij juist soepel als een lappenpop?
o Of beweeg je sterk en krachtig zoals een action figure?
• Vervormen naar jezelf:
o Laat ze bedenken wat ze van die pop meenemen en wat ze willen veranderen om hun eigen unieke pop te maken.
o Misschien blijft hun houding sterk zoals een action figure, maar voegen ze een soepele draai toe.
o Of ze houden de schokkerige beweging van een opwindpop, maar maken het speelser.
• Presentatie “De eigen poppen catwalk”
o Creëer ruimte in de klas voor een “catwalk”
o Laat iedere leerling over de catwalk lopen, hier laat iedereen hun eigen poppen loopje en pose zien.