In de klas

Beste docent,

Binnenkort bezoek je met jouw klas de voorstelling REVOLT van Maas theater en dans.

Voorafgaand aan de voorstelling in de klas
Voordat je met de klas de voorstelling bezoekt, zijn er een aantal dingen die wij aanraden. Allereerst kun je met jouw leerlingen/studenten de verschillende blokken bekijken hier op ons online magazine. In de blokken is allerlei achtergrondinformatie te vinden over de voorstelling en de spelers. Een quiz die de leerlingen zelf kunnen doen, opdrachten voor in de klas, inspiratie van de makers, een trailer van de voorstelling en nog veel meer.

Uit onze ervaring is gebleken dat leerlingen gerichter naar een voorstelling gaan kijken als zij zich op de één of andere manier hierop voorbereiden. Het theaterbezoek wordt meer dan een ‘gezellig middagje uit’ wanneer de leerlingen vooraf en na afloop de mogelijkheid krijgen om hun ervaringen met anderen uit te wisselen. Hierdoor kunnen ze ontdekken dat iedereen een voorstelling op een andere manier kan beleven.

Gesprek
REVOLT gaat over opstaan, je mening laten horen en die uitdragen. Maar wie staan er op de frontlinie? We raden je aan met je leerlingen/studenten van te voren in gesprek te gaan. Vragen die daar bij kunnen helpen zijn:
Wat is een rebel?
Wanneer was jij een rebel?
Wanneer spreek jij je ergens over uit?
Wanneer ben jij voor iemand anders opgekomen?
Wanneer was je voor het laatst boos?
Wat vind je oneerlijk?
Als je iets mocht veranderen in de wereld, wat zou dat dan zijn? 
Heb je ooit gedemonstreerd? Zo ja, voor wat? Zo nee, waarom niet?
Hoe draag jij jouw normen en waarden uit?
Ging je ooit mee met een idee of mening van een groep, terwijl je het er eigenlijk niet mee eens was?
Welke protesten ken je?

Na afloop van de voorstelling in de klas
Wanneer de leerlingen/studenten terug zijn in de klas, is het goed de voorstelling met ze na te bespreken. Hieronder een aantal vragen om dit gesprek te voeren. Houd hierbij in acht dat er in een nagesprek geen goede of foute antwoorden zijn. Alles wat ze er (letterlijk) in gezien hebben, mag er zijn.

Welk woord is er na de voorstelling het meest in je hoofd blijven zitten?
Wat heb je gezien? Dit kan zowel letterlijk als figuurlijk zijn.
Welke betekenis haalde je uit de bewegingen van de dansers?
Welke teksten uit de video's kun je je nog herinneren?
Waar stond het decor voor, voor jou?
Welke symbolen heb je gezien in de attributen en kostuums?
Welke van de protestborden sprak jou het meeste aan?

Workshop
Wanneer je voor jouw klas meer verdieping bij de voorstelling zoekt, kun je vooraf of na afloop een workshop bij ons boeken.

Hoeveel ruimte krijg jij als jongere in de maatschappij om jezelf te laten horen? Heb je voldoende vrijheden om jezelf te ontwikkelen en maak je gebruik van de ruimte die er al is? Wanneer bereik jij het punt om iets niet meer te pikken?

In deze workshop onderzoeken we waar we ons persoonlijk hard voor willen maken. We filteren de boodschap totdat uiteindelijk alleen de noodzakelijke woorden nog overblijven. Een minimaal aantal woorden met maximale zeggingskracht. Samen zoeken we vervolgens de juiste bewegingen om de taal fysiek kracht bij te zetten. Hoe spreek je jezelf niet alleen uit met je stem, maar ook met je lichaam? De workshop wordt gegeven door een dansdocent en een activistische jongere.

Wanneer: Voor de voorstelling in het theater of enkele dagen voor de voorstelling in de klas
Duur: 60 minuten
Wie: Dansdocent van Maas en een activist
Capaciteit: 30 leerlingen / bezoekers
Prijs: € 125,00 excl. reiskosten gerekend vanaf de standplaats
Contact: educatie@maastd.nl

Mochten er nog vragen zijn, of wil je de workshop boeken, dan kan je altijd contact met ons opnemen. Schroom niet ons te mailen of te bellen. Rest ons jullie, namens Maas theater en dans, een hele prettige voorstelling te wensen. Tot snel!

Met vriendelijke groet,

Jasmin Deekman (educatiemaker)
Remco Went (hoofd educatie)

Deze workshop wordt gegeven door een dansdocent en een activist. De dansdocenten zijn Cody en Jasmin (zie hieronder). Klik hier om meer te lezen over Julia, Myra en Pompadó.

Cody van Dam, dansdocent

"Wat is de norm en hoe beperkt het onze vrijheid?
De strijd over de waarheid, want wat is normaal?
Het rebelleren, omdat het hokje te smal is voor ons bestaan.
Een gesprek is al dat telt, zodat wij nader tot elkaar kunnen komen.
Want ik ben omdat wij zijn.
Ons als doel."

Cody is naast dansdocent ook Clubkid. Als Clubkid geeft Cody door middel van make-up en kostuum een genderfluid of genderloze performance op dance events. Maar ook in zijn workshops en lessen bevraagt Cody zijn leerlingen op de norm. Dat gebeurt als iemand zich uitspreekt over uitingen die volgens andere deelnemers niet in het standaard hokje past.

Jasmin Deekman, dansdocent

Jasmins activisme geeft ze vorm in haar werk als choreograaf. Ze maakt dansvoorstellingen met haar eigen collectief Serioos waarin ze op een eigen manier een belangrijke boodschap wil overbrengen. Het gesprek daar omheen in een veilige setting is minstens zo belangrijk. Ze schuwt als docent niet het oncomfortabele juist op te zoeken en open te staan voor elkaars visie.

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?