Interview met maker Cecilia Moisio

Waarom wilde je een voorstelling maken over deze thematiek? 
Ik wilde een voorstelling maken over ons consumptiegedrag. Inspiratie daarvoor was o.a. een documentaire genaamd The Century of the Self, over de geboorte van PR en marketing: hoe kom je achter de verlangens van mensen om producten te kunnen verkopen? Door wat ze kopen kunnen mensen ook hun identiteit kopen, of soms alleen een gevoel of stemming. Daar is consumentisme op gebaseerd. Omdat ik veel met psychologie bezig ben, interesseert me dat erg; hoe grote massa’s worden gemanipuleerd of overgehaald om dingen te kopen.

Ik ben vervolgens veel naar trash art gaan kijken, verschillende soorten kunstenaars die daarmee bezig waren. Uiteindelijk is dat het toneelbeeld geworden, maar de voorstelling gaat eigenlijk ook over de psychologie erachter; hoe we waarde toekennen, en hoe we er vervolgens mee omgaan. Hoe de mensheid is gewend geraakt aan de wegwerpcultuur, en hoe dat onze relaties beïnvloedt. Mensen zijn een soort objecten van waarde geworden door dating apps, de eeuwige zoektocht naar nieuwe vrienden. Het er-zijn-altijd-meer-vissen-in-de-zee-principe. Je kan het zelfs nog breder trekken naar moderne slavernij of spermadonatie, maar de kern is hoe de waarde van mensen lijkt gedaald. We zijn door dat snelle consumeren ook sneller geneigd om mensen te verwerpen. Omdat we vandaag de dag gewend zijn dat dingen makkelijk moeten gaan. Terwijl relaties tijd en moeite nodig hebben. Ook daar zit een pleidooi van deze voorstelling.

Hoe heb je je voorbereid op het maken van de voorstelling? 
De meeste voorbereiding zat in het nadenken over de thematiek. Veel alleen, maar ook samen met de andere creatives. Kostuums, decor en muziek waren daardoor voor het grootste gedeelte al voor het repetitieproces bedacht. Zelf had ik ook al besloten dat de voorstelling zich zou afspelen in een soort dystopisch landschap. Niet in het hier en nu, maar misschien wel de toekomst. Sowieso een wat surrealistische plek, waar geen taal is. Ik wilde dit keer in plaats van echt tekst, meer met zang en woorden een eigen taal creëren voor de “bewoners” van deze dystopische wereld. Ze hebben echt een eigen manier van communiceren ontwikkeld.

Van Oerol naar de theaters: hoe ziet dat eruit? 
De ervaring op Oerol was spannend en inspirerend, met de omgeving als bepalende factor voor de enscenering. Voor de theatertournee vertalen we dat naar de middenzalen van theaters, waar afval de kern van het beeld blijft. In het theater kunnen we licht dramaturgisch inzetten, wat op Oerol niet kon. Daarnaast verdiepen we het thema met jongeren via trash art en interviews, wat leidt tot nieuwe teksten, scènes en dramaturgische lijnen. Ook voegen we een videolaag toe, met bijvoorbeeld televisieschermen in de afvalberg die beelden van consumentisme tonen.

Karaktervraag: welk stuk afval vind je bij jouw thuis altijd in de afvalbak? 
Bij ons in huis is vooral bio-afval, omdat ik graag kook, mijn man graag kookt. Dus ik zou zeggen: etensresten!

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?