Interview met Esther Schouten en Sara Giampaolo over PRRRT PRRRT FLAP FLAP

PRRRT PRRRT FLAP FLAP (3+) is de nieuwe peutervoorstelling van Maas theater en dans. Een peuteraar in de traditie van Gezocht: konijn, BullyBully en Doe eens lief. Esther Schouten en Sara Giampaolo maakten deze voorstelling in nauwe samenwerking met spelers Gianni Noten, Henke Tuinstra en het artistieke team. Vooraf aan de première toerden ze twee weken door Indonesië op uitnodiging van het Erasmushuis. 

VOGELSPOTTEN
Waarom maakten jullie een voorstelling over vogelspotten?
Sara: “Kinderen groeien op in een wereld die steeds sneller lijkt te gaan. Alles is on demand verkrijgbaar en als je ergens geen zin in hebt, swipe je het weg. Geluk lijkt maakbaar of is in ieder geval je eigen verantwoordelijkheid. Wij willen daar tegenover zetten dat je soms moet wachten. Dat hetgeen waar je op wacht dan jouw kant op komt, of niet. Dat er ook iets anders kan komen. Of dat het wachten waardevoller blijkt dan het resultaat. Vogelspotten is één van de weinige hobby’s waar het niet gaat om het ‘krijgen’ van iets. Het gaat er niet om dat je de vogel vangt, je kunt alleen maar wachten tot de vogel zich aan je toont en weer verdwijnt. Het vogelspotten sprak gelijk tot de verbeelding; spelers Gianni en Henke overtroefden elkaar onmiddellijk met hun beste vogelgeluiden. Ons eigen plezier gaf vertrouwen dat mensen in het publiek hier evenveel lol aan zouden beleven.”

PRRRT PRRRT FLAP FLAP
Hoe ontstond de titel?
Esther: “Met het zoeken naar een titel kwamen we al snel op vogelgeluiden uit en hoe je deze fonetisch kunt uitspreken. Het is toch grappig als een leerkracht voor de klas staat en zegt: ‘we gaan vandaag naar… euh’. De titel roept bij volwassenen verwarring op, terwijl de titel bij kinderen gelijk tot de verbeelding spreekt. PRRRT PRRRT is het geluid dat een vogel maakt en met FLAP FLAP vliegt de vogel weg. Eigenlijk is het de hele voorstelling in een titel.”

INTERACTIEF
Hoe zoeken jullie de interactie met het jonge publiek op?
Sara: “De spelers stappen meermaals de zaal in, langs de stoelen en het publiek, en dat is met een reden; de kinderen zijn echt een derde speler in dit stuk. Ze kijken naar de spotters en de spotters kijken naar hen. Het is één groot spel: wie zoekt wie en wie is wat? Sommige elementen zijn erg gestuurd op interactie, terwijl andere elementen juist ongestuurd zijn. Driejarigen zijn nog niet bezig met sociale conventies, er is een grenzeloze fantasie waardoor ze vanaf de start al meekwetteren en fladderen. De volwassen spelers hebben een hele voorstelling nodig om de vogel in henzelf te vinden.”

Esther: “Ik ben iedere keer weer ontroerd door de twee kinderen die als mini vogeltjes aan het einde van de voorstelling de vloer op gevraagd worden. Hoe fantastisch dat zij het grote podium opspringen en vol overtuiging een vogel worden. Die moed stimuleren lijkt mij erg belangrijk; ga maar vliegen! In plaats van op je plek zitten en stil zijn. 

VINDEN WAT JE ZOEKT
Hoe loopt het af met de vogelspotters?  
Esther: “Vogelspotter Gianni maakt bij de start veel coole moves en weet zeker dat hij de vogel gaat zien. Tot hij op een gegeven moment vogeleieren vindt. Hiermee vindt hij indirect wat hij zocht; een vogeltje. Hij wil iets heel graag, maar als hij het opeens heeft, beseft de vogelaar dat hij er een zorg bij heeft. Net zoals kinderen een huisdier willen, tot ze er iedere dag voor moeten zorgen. De vogeleitjes zorgen voor een omschakeling: vogelspotter Gianni wordt een zachtgekookt eitje. Dat klinkt misschien negatief, maar dat is het niet. Hij komt dichterbij zijn gevoel en is minder met de buitenkant bezig.

Vogelspotter Henke kijkt vanaf de start alles bij Gianni af. Haar personage heeft een grote positieve inborst en ze heeft veel verschillende technieken op zak om het geluksvogeltje te vinden. Toch zakt de moed in haar schoenen als ze alles gegeven heeft, maar toch niet krijgt wat ze gehoopt had. Op dat moment is het voor het eerst stil op de vloer. Er is geen muziek tot Gianni opkomt. Hij draagt bij aan haar transformatie van spotter naar vogel.”

COLLECTIEF
Hoe was het repetitieproces?
Esther: “We zijn veelal vertrokken vanuit improvisatie, heel impulsief. Als bijvoorbeeld componist Sergio Escoda iets inbracht, gaf dat een spelimpuls aan Henke en Gianni en ontstond er weer iets nieuws. De voorstelling is echt een collectief werk en iedereen is onvervangbaar voor het geheel. Van een grap bij de lunch tot een idee van een kind die kwamen kijken als testpubliek; zulke kleine elementen zitten nu in de voorstelling. Onze rol was om knopen door te hakken. Het was fijn om dit samen te doen, we vullen elkaar goed aan.”

VOLGENDE DAG IN HUIS
Wat zijn de belangrijke thema’s van deze voorstelling?
Esther: “Dat iets je kan overkomen. Het geluk van iets vinden dat je niet zocht. PRRRT PRRRT FLAP FLAP gaat ook over vrijheid. Eigenlijk kun je heel veel plakken op dat kleine roze vogeltje. Het staat symbool voor alles wat we verlangen maar wat ongrijpbaar is. We kunnen niet alles bestellen en de volgende dag in huis hebben. Het is iets menselijks om controle te willen hebben over dat wat we het liefste willen, terwijl loslaten juist nieuwe deuren opent.”

TOUR DOOR INDONESIË
Hoe is de voorstelling in Indonesië ontvangen?
Sara: “Een theatervoorstelling voor peuters is daar niet erg gangbaar. We hoorden dan ook veel terug dat mensen iets totaal anders verwacht hadden, teksttheater bijvoorbeeld of traditionele dans. Ook is het fenomeen vogelspotten niet iets dat daar leeft. Toch hebben we zoveel fantastische reacties ontvangen. Het basisprincipe dat twee mensen op zoek gaan naar een vogel is voor iedereen vanaf de eerste minuut duidelijk en haalt een dosis fanatisme naar boven.”

VOGELEN
Bonusvraag: welke vogel zou je willen zijn?
Sara: “Ik heb iets met norse vogels, de gier bijvoorbeeld. Ze zijn groot en chagrijnig. Ik vind ze leuk omdat ze eigenlijk heel onaangepast vogelgedrag vertonen. Ze zijn niet het mooiste of de snelste vogeltje.”

Esther: “Ik heb door deze productie de Amerikaanse houtsnip leren kennen, die gaat dansend door het leven. Dat lijkt me een prachtige vogel om te zijn. Ze lopen anti-efficient, heel langzaam, geweldig. Deze vogel is ook in de voorstelling gekomen; Gianni kan deze vogel erg goed nadoen. Een houtsnip zet een stap en het lijf beweegt, terwijl het hoofd stil blijft staan.”

Van oktober 2024 t/m december 2025 toert PRRRT PRRRT FLAP FLAP door Nederland en België. Bekijk de speellijst hier.

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?