Interview René Geerlings over De Grote Red Je reet Show
Theatervoorstelling De Grote Red Je Reet Show (6+) is de eerste voorstelling van René Geerlings als artistiek directeur van Maas. Wie redt er in deze spannende live game het beste zijn reet? En wie gaat ervandoor met de grote prijs? De voorstelling toert van oktober 2021 tot en met januari 2022 door Nederland en België.
- interview met René Geerlings door Sanne van der Velde -
Zweetdruppel
Wat was je inspiratie voor deze voorstelling?
“Het begon eigenlijk tijdens een moment uit mijn voorstelling Aaipet. In die voorstelling kon er best veel fout gaat omdat er veel techniek in verweven zat, waaronder IPads. Tijdens een bepaalde scène valt er een kleine druppeltje zweet van het voorhoofd van acteur Michiel Blankwaardt op zijn IPad en deze valt uit. Eigenlijk was de scène hierdoor meteen verknald, maar op de een of andere manier wist hij zich er met heel veel charme uit te redden. Hij redde eigenlijk z’n reet in die scène! En de titel “De Grote Red Je Reet Show” gebruikte ik ook al langer. Als we tijdens het repetitieproces van een nieuwe voorstelling een doorloop gingen doen, terwijl we eigenlijk nog lang niet klaar waren, dan zei ik altijd voor de grap: “Oké, dit wordt De Grote Red Je Reet Show!”. Iemand zei me toen eens: “Dat zou een goeie titel zijn voor een voorstelling!”.”
De sleutel
Onze reet redden is dus eigenlijk iets wat we allemaal doen?
“Ja absoluut, zeker ook voor mij persoonlijk. Sinds dit jaar zit ik opeens in de functie van directeur van een groot bedrijf en dat voelt eigenlijk ook een beetje als m’n reet redden! Dan zit ik in een vergadering met directeuren of bestuursleden en dan improviseer ik me er ook doorheen. Als kind denk je altijd dat volwassenen precies weten hoe alles zit. En hoe ouder je wordt, hoe meer je erachter komt dat dat niet het geval is. Nu zit ik in een positie die leidend is en ik denk dat als een kind me zou zien, met m’n baard en m’n bril, dat die zou kunnen denken dat ik de man ben die alles weet. Maar het is ook niet alsof ik de sleutel tot alles heb. Ik vraag me sowieso af of die wel bestaat.”
Troostend
Waarom moeten kinderen weten dat volwassenen ook niet alles weten?
“Ik denk dat dat troostend kan zijn voor een kind. Ik denk dat je als kind heel lang in een sprookje gelooft, dat je later als volwassene alles zult weten. En dan kunnen ze later teleurgesteld zijn als dat niet waar blijkt te zijn. Hoe eerder een kind daarmee om kan gaan, des te sterker ze zullen zijn. Volwassenen zouden eigenlijk soms eens wat minder de held moeten uithangen. Hoewel ik ook geloof dat er nog steeds veel volwassenen zijn die echt geloven dat je altijd je doel behaalt, als je maar hard genoeg werkt. “Als je echt wilt, dan kom je er wel!”. Dat is niet waar! Ik denk dat veel volwassenen dat moeilijk vinden te accepteren en het daarom projecteren op het kind. Ghandi heeft een mooie uitspraak: “Glory lies in the attempt to reach one’s goal and not in reaching it.” Het gaat om de effort. Je hebt controle over de effort, maar niet over de uiteindelijke uitkomst. Ook vind ik het belangrijk dat het jonge publiek in deze voorstelling een veel genuanceerder manbeeld krijgt voorgeschoteld. Geen macho gespierde superhelden maar kwetsbare jongens die er wel fanatiek voor gaan maar ook zacht en open blijven in alle hectiek. “
Gameshow
Hoe vertaal je dat naar een gameshow?
“De gameshow is een soort metafoor voor het leven zelf. Er worden allerlei beproevingen, mini-games, mega-challenges en vragen op de kandidaten afgevuurd en daar moeten ze mee omgaan. Het leuke eraan is dat je helemaal meegesleept wordt in de spanning van het spel. Mensen die achter elkaar aanzitten en punten proberen te scoren. Het gaat er niet zozeer om waarom ze achter elkaar aanzitten, maar dát ze achter elkaar aanzitten en er plezier in hebben.”
Welke gameshows keek jij zelf als kind?
“Vroeger hadden wij een paar videobanden en mochten we geen televisie kijken. Dus ik denk dat ik vanaf mijn 7e of 8e echt TV ging kijken. Ik ben opgegroeid met de 1,2,3 Show, de Honeymoon Quiz en natuurlijk de Soundmix Show. En ik ben groot fan van Expeditie Robinson. Ik roep ook altijd: “Ik wil daarheen!”. Maar ja.. ik ben niet beroemd genoeg.”
Zachte mannen
Hoe heb je je personages gekozen?
“Competitiedruk, de druk om te winnen, ligt klassiek gezien helaas voornamelijk bij mannen. Een man moet winnen of moet willen winnen. In deze show laat ik een macho vrouw zien die dwingend aanstuurt en vijf zachte mannen die incasseren. Dat is een heel ander beeld dan wat kinderen doorgaans voorgeschoteld krijgen en dat is al winst. Ik zie dat als een zwevend thema in al mijn werk: ik haal graag stereotyperingen onderuit op alle fronten. Op het gebied van sekse, leeftijd, bodyshape en kleur. Iedereen kan in mijn voorstellingen alles zijn. Ik wil dat niet benoemen en uitleggen maar gewoon laten zien, omdat ik denk dat zesjarigen geen boodschap hebben aan uitleg of verstandelijk begrijpen, maar meer aan zien en ervaren.”
Hoverboards
Dit is je eerste voorstelling bij Maas. Hoe gaat het?
“Gelukkig voel ik helemaal geen druk van “Oh god, dit is mijn binnenkomen, nu moet ik gaan knallen.” Daar heb je helemaal niks aan. Ik bedoel, daar gaat de hele show over. Ook het werken met het Maasteam is fantastisch. Ik vind werken met Peter (hoofd techniek) echt geweldig en dat geeft ook wat extra’s aan mijn werk. Dat hij gewoon podiumdelen op hoverboards aan het bouwen is, dat had ik nooit durven dromen! Ook merk ik dat ik nu, in een grotere stad, meer een kunstenaar durf te zijn. Toen ik nog in Almere zat dacht ik altijd dat ik een “allemansvriend” moest maken en nu durf ik meer mijn eigen artistieke weg te volgen en meer risico’s te nemen. Ik durf hier iets meer te twijfelen, iets meer de controle los te laten. En dat is ook doodeng kan ik je zeggen!”
Live ervaring
We mogen eindelijk weer live spelen! Waarom is De Grote Red Je Reet Show live en niet op televisie?
“Ik geloof heel erg in de live-ervaring van het theater omdat ik denk dat dat op een andere manier binnenkomt. Ik ben ervan overtuigd dat theater een belangrijk medium is, ook voor kinderen. Als kinderen in het theater zijn, moeten ze zich (ruim) een uur verhouden tot iets en er de volle aandacht aan geven. Ik denk dat kinderen tegenwoordig heel erg gewend zijn om aandacht te krijgen en niet om het te geven. Terwijl als je aandacht geeft, je dat heel veel kan opleveren.”
Vlammetje
Wie is toch die hoofdsponsor Mr. Pepper?
“Mr. Pepper is de ‘hoofdsponsor’ van De Grote Red Je Reet Show en stiekem ook een beetje een commentaar op het commerciële van televisie. Eigenlijk zou deze voorstelling een grotezaalvoorstelling worden en dan moet je toch al gauw met een sprookje of bekend verhaal aankomen om de zalen te vullen. Daar had ik dit keer geen zin in en dus dacht ik: ik geef ze een show! Maar dan wel een show die op z’n reet valt. De slogan van Mr Pepper, ‘Geeft je leven pit’, is ook een soort metafoor. Een beetje ‘spice up your life’. En eigenlijk doet kunst en theater dat ook. Het is een vlammetje. Want ondanks dat je geen tactiek hoeft te hebben om te winnen of verliezen, betekent dat niet dat je geen vuur moet hebben. Je moet er wel voor gaan! “