Maas wint Zilveren en Gouden Krekels bij de VSCD Toneelprijzen
Op zondag 17 september werden tijdens het Gala van het Nederlands Theater in Amsterdam de VSCD Toneelprijzen uitgereikt. Maas ontving een Zilveren Krekel voor LoveXL in de categorie meest indrukwekkende productie in het jeugdtheater en won samen met eenvijfvijf (155) de Gouden Krekel voor meest indrukwekkende podiumprestatie in het jeugdtheater voor het ensemble uit de voorstelling CONTROLE.
Maas theater en dans is ontzettend trots en voelt zich enorm rijk tussen de briljant goede producties en prestaties uit het jeugdtheater die dit jaar krekels hebben gewonnen. Gefeliciteerd aan allen!
Het juryrapport over LoveXL: Een voorstelling over seksualiteit is bepaald geen overbodige luxe. We leven in een tijd waarin alles bespreekbaar is, waar traditionele rolpatronen steeds makkelijker worden losgelaten, maar tegelijkertijd zeggen sommige jongeren liever aan hun mobiel dan aan het een lichaam te zitten. De makers van LoveXL bieden ons de weg terug naar ons eigen gevoel en smaak, die bij het ontdekken van seks immers leidend moet zijn, niet de ideaalplaatjes van internet.
Moniek Merkx en haar mensen nemen ons in de voorstelling mee in dat kwetsbare onderwerp op een manier waaruit veel zorg, liefde en aandacht spreekt. Ze laten ons open en vrij het ongemak meebeleven, ze schuwen de hilariteit en de onhandigheid geen moment, zonder dat het ergens plat wordt. Verschillende theaterstijlen passeren in een toffe montagevoorstelling waar je als publiek letterlijk deel van uitmaakt, nooit geforceerd, altijd met consent.
Groot compliment aan de energiekecast die de zoektocht naar de eigen seksualiteit aanschouwelijk maakt en aan kostuumontwerper Nicky Nina de Jong en decorontwerper Sanne danz voor het aaibaar universum waarin de spelers opereren. Samen maken ze van LoveXL een voorstelling die je elke middelbare scholier en ouder gunt om te zien.
Het juryrapport over CONTROLE: In wat gemakkelijk een testosteron-spierballen show had kunnen worden, een fysieke uitputtingsstrijd, is er juist ook alle ruimte voor die kwetsbare kant, vooral mooi zichtbaar gemaakt wanneer de camera van bovenaf een poëtische bewegingscyclus laat zien van stoere, kwetsbare mannen in en een onvermijdelijke Circle of Life. Onze blik blijft soms even hangen aan een individu, maar telkens is het weer de groep die de aandacht pakt. CONTROLE is dan ook een collectieve topprestatie, de Krekeljury heeft veel waardering voor het samenspel van de dansers en de energie die Erik Bos, Thomas Bos, Deoin Holwijn, Thomas van Kalmhout, Rein Luuring en Levi Rapaport de voorstelling meegeven.