MANIFESTATIE GELIJKE KANSEN DOOR CULTUURONDERWIJS
Op 2 november 2022 vond de Manifestatie Gelijke Kansen door Cultuuronderwijs plaats in de Bibliotheek Rotterdam. Zowel Rotterdamse onderwijsbesturen, als culturele instellingen kwamen hiervoor bij elkaar om gezamenlijk de schouders te zetten onder het vergroten van kansengelijkheid door zich in te zetten voor cultuuronderwijs. Een intentieverklaring voorzien van handtekeningen werd hierbij overhandigd aan wethouder Said Kasmi.
De bijeenkomst werd geopend door onze eigen coördinator educatie primair onderwijs Esther Schouten, tevens projectleider van het Kunstpaktprogramma Stel je voor vanuit Villa Zebra en Maas theater en dans: “Gelijke kansen. Een container begrip.. is onze mening. Maar onze mening is ook: een belangrijk thema waar je iets mee moet. Niet omdat het van bovenaf wordt bepaald, maar omdat we allemaal het beste willen voor alle leerlingen.”
foto: Dimitri Hakke
Met dit uitgangspunt ging Esther naar de teamdag van OBS de Schalm. Een school in Katendrecht, met uitzicht op de skyline van Rotterdam. Een school met een podiumprofiel, een consulent van KCR en vakdocenten van SKVR, Villa Zebra en Maas theater en dans. Elk jaar trappen zij het schooljaar af met een teamdag waarop ze samen met elkaar een thema introduceren en behandelen door middel van kunst. Alle kunstvakdocenten, van muziek, beeldend, theater tot dans, zijn betrokken bij de invulling van deze dag. Aan alle leerkrachten, vakkrachten en ondersteunend personeel stelde Esther de vraag: ‘Welke leerling of welk moment is jou bijgebleven en heeft jouw kijk op kansengelijkheid doen veranderen?’
Esther: “Eerlijk en open werden deze verhalen uitgewisseld, inzichten gedeeld, fouten verteld en twijfels besproken. Bewust worden. Daarna gingen we met die verhalen aan de slag. Er werd kunst gemaakt. Ingeleefd, vertaald, gedanst. Ervaren. Die twee woorden wil ik graag herhalen. Bewust worden en ervaren. Dat is de kracht van kunst.”
De woorden van het team OBS de Schalm werden verzameld door Sebastiaan van Loenen, spoken word artiest, die bij de teamdag aanwezig was. Hij luisterde, zag, voelde en schreef mee. Hún fouten en tekortkomingen. Maar ook hun inzichten en aanpassingen. Hun inzet om zich in te kunnen leven in alle leerlingen. Van deze tekst werd onderstaande video gemaakt (klik op de foto):
Sebastiaan van Loenen Ik zie je
video: Neidy Oliveira
Esther vervolgt: “We zijn samengekomen omdat er een beleidskader binnenschool cultuureducatie moet worden geformuleerd (ik krijg het altijd warm van dit soort zaken). Vandaag krijgen we de kans om niet top-down te werken, maar vanuit de praktijk onze ervaringen te delen.”
Daarom stelt ze aan de zaal dezelfde vraag: Welke leerling of welk moment is jou bijgebleven en heeft jouw kijk op kansengelijkheid doen veranderen? Vanuit het delen van ervaringen, bewustwording, inzicht, het gesprek, kunnen we empathie en inlevingsvermogen creëren. Iets waar kunst en cultuuronderwijs uitermate geschikt voor is.
Alles wat gezegd is die dag, wordt verwerkt tot een mooi en rijk verhaal in de vorm van een publicatie.
“Er moeten vele culturele verhalen worden verteld. Verhalen waarin een iedere zichzelf kan herkennen. Als je je eigen identiteit als inhoud hebt, als je weet wie je bent en waar je vandaan komt, dan kun je jezelf pas verbinden met anderen. Het vertellen van die verhalen is dus juist een voorwaarde voor die verbinding." directeur KCR Liesbeth Levy
De intentieverklaring is o.a. getekend door: Stichting BOOR, SIPOR, CVO Rotterdam Onderwijs, LMC, Albeda Zadkine, Bibliotheek Rotterdam, Chabot Museum, de Doelen, Jeugdtheater Hofplein, Maas Theater En Dans, PUNT 5 kinderatelier, Scapino Ballet Rotterdam, SKVR, Theater Rotterdam, Theater Zuidplein, Villa Zebra, Watchthatsound, CBK Rotterdam, Circus Rotjeknor, Nieuwe Lichting, Hiphop In Je Smoel, LantarenVenster, Passionate Bulkboek, Xclusiv Company, Mariniersmuseum
'Ik zie je' van Sebastiaan van Loenen