Hoe voeren we het gesprek veilig en openlijk?

Cultuur­onderwijs maakt taboes bespreekbaar

Door:
Kenniscentrum Cultuuronderwijs Rotterdam (KCR)

Genre:
Talkshow

Maaspodium
Rotterdam
Culturele verhuur
Maaspodium, Rotterdam
Culturele verhuur
Maaspodium, Rotterdam

Soms zijn er onderwerpen die lastig te bespreken zijn of die liever uit de weg worden gegaan. Dit gebeurt niet alleen thuis, maar ook in de klas, in het museum en in het theater. De laatste tijd komt vanuit het onderwijs en de culturele sector steeds vaker naar voren dat bepaalde thema’s worden vermeden en dat er spanning kan ontstaan rondom verschillende waarden en meningen. Er kan ervoor gekozen worden om lastige onderwerpen te vermijden, maar wat als deze juist worden aangekaart?

Cultuuronderwijs speelt een belangrijke rol in de vorming van kinderen en jongeren. Scholen en culturele instellingen zouden veilige plekken moeten zijn waar deze gesprekken op een respectvolle manier kunnen plaatsvinden. Maar hoe gaat men om met het botsen van waarden? Hoe kan er ruimte zijn voor iedereen, zonder dat de 'veiligheid' in het geding komt? Veiligheid voor de leerkracht, de leerling, de vakdocent, de performer en ook de ouder. Dit is een onderwerp waar graag over nagedacht en gepraat wordt.

Join the conversation en meld je aan voor de publieke gesprekken Cultuuronderwijs maakt taboes bespreekbaar op 9 oktober (po-editie) en 13 november (vo- & mbo-editie) van 16:00 tot 17:30 in het Maaspodium Rotterdam. Er is ruimte om ervaringen te delen, te luisteren naar die van anderen en samen te ontdekken hoe cultuuronderwijs een plek kan zijn waar moeilijke onderwerpen bespreekbaar zijn – op een manier die iedereen recht doet.

  • Programma

  • Programma
  • Programma
  • Programma
  • Programma
  • Programma
  • Programma
  • Programma
  • Programma
  • Programma

wo 09 okt | PO

In het primair onderwijs spelen ouders een belangrijke rol en is het belangrijk hen te betrekken bij wat er op school gebeurt. Tegelijkertijd stuit dat soms ook op tegengestelde ideeën over cultuuronderwijs. Hoe kan je in deze context taboes veilig en openlijk bespreekbaar blijven maken met cultuuronderwijs? 

  • Anika Abbing – Educatiemaker en Hoofd Educatie bij Danstheater AYA in Amsterdam. Anika creëerde educatieve voorstellingen en contextprogramma's rondom o.a. de geschiedenis van fakenews en adrenalinevorming bij jongeren. Daarnaast regisseerde ze voor verschillende theaterhuizen en is ze bij AYA verantwoordelijk voor de educatieve lijn.
    In deze functie ziet ze de uitdagingen rondom taboes in het onderwijs steeds meer en directer terugkomen. 
  • Tiffany Jantji van Stichting Who Am I? Tiffany is trainer en gastdocent op de thema’s gezonde relaties en seksualiteit, diversiteit en inclusiviteit, grensoverschrijdend gedrag en preventie. Haar focus hierbij ligt op het bespreekbaar maken van gevoelige onderwerpen zoals gezonde relaties, seksualiteit, diversiteit en grensoverschrijdend gedrag. Tiffany is gespecialiseerd in interculturele  communicatie en gesprekstechnieken.
  • Jetske Steenstra oprichter van SKSPRAAT en docent bij OBS de Kameleon in Rotterdam Jetske heeft onderzoek gedaan voor de tentoonstelling 'Aaahhh!' over seksuele voorlichting voor het Onderwijsmuseum. Zij hebben bij het aankondigen van deze tentoonstelling veel te maken gehad met morele paniek en ophef, en hebben passende maatregelen genomen om het toch een succes te laten worden.
  • Moderator: De gesprekken worden geleid door Hizir Cengiz, journalist en moderator met een focus op identiteit en diversiteit. Hizir staat bekend om zijn prikkelende manier van vragen stellen en schreef onder meer voor De Correspondent en De Groene Amsterdammer.
  • Laura van Dolron, stand-up filosoof en theatermaker is bij allebei de edities aanwezig om een (live) reflectie van het gesprek te schrijven.

wo 13 nov | VO & mbo

Leerlingen en studenten in het voortgezet onderwijs ontwikkelen steeds meer hun eigen ideeën, normen en waarden. Ze zetten zich af tegen hun ouders en de mening van vrienden en klasgenoten wordt steeds belangrijker. Ook als het gaat om de taboes die met cultuuronderwijs bespreekbaar worden gemaakt. Hoe kan je in deze context zorgen voor een veilig en openlijk gesprek?  

  • Floris van Delft – Rotterdamse maker. Hoe je juist goed vanuit ‘problematiek’ kan werken. Angry Young Men, voorstelling over zwijgen en lastige gesprekken in de familie etc. Publiekstrekker en wijkgericht (hij staat ook voor een artistieke visie. Wat we doen staat op 2 benen: artistiek en maatschappelijk)
  • Ahmet Dikbaş – Programmaleider burgerschap Programmabureau Strategie & Gelijke kansen Albeda NEXT, Adviseur Burgerschap en Toezichthouder bij KCR. 
  • Marijke Heine is docent kunst en CKV (Montfort College, Rotterdam), seniordocent vakdidactiek (Breitner Academie, Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en maker. Een veilige band met haar leerlingen, hun persoonlijke narratief, naast input uit ‘thuiscultuur’, maatschappij en actuele kunst hebben geleid tot een bijzondere lespraktijk en opvallend persoonlijk werk van leerlingen. Anderen noemen dit: ‘cultureel responsief’ lesgeven. Afgelopen studiejaar organiseerde zij een uitwisseling tussen haar eigen CKV-leerlingen en die van het Laurens Lyceum, met ondersteuning van KCR en Maaspodium.
  • Moderator: De gesprekken worden geleid door Hizir Cengiz, journalist en moderator met een focus op identiteit en diversiteit. Hizir staat bekend om zijn prikkelende manier van vragen stellen en schreef onder meer voor De Correspondent en De Groene Amsterdammer.
  • Laura van Dolron, stand-up filosoof en theatermaker is bij allebei de edities aanwezig om een (live) reflectie van het gesprek te schrijven.

Maas theater en dans maakt op deze website gebruik van cookies. We gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd), om voorkeuren op te slaan, en voor marketingdoeleinden. Door op 'optimale cookies' te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookie verklaring. Je hebt ook de keuze voor 'minimale cookies', als je dit liever niet hebt. 

Filter op:

Er zijn geen resultaten gevonden. Probeer het eens met een andere zoekterm?

Er zijn geen resultaten met dit filter. Pas het filter aan of probeer het eens met een andere zoekterm?